Per a
molts pares i mares, l’escola és una avaluació de les seues
capacitat parentals. És una referència per saber quan ho estan fent
bé o mal.
Mentre
les notes són bones, ens sentim contents i reforçats en la nostra
forma de fer, però quan aquestes baixen més del que esperàvem,
encenem totes les alarmes i comencem a preguntar-nos: Què ha passat?
Què hem fet mal? I ara, com ho resoldrem?
Quan el
mestre ens posa el primer «però» a la tutoria, i anomena les
paraules prohibides «reforç», «recuperació», «baix rendiment»,
activem tots els recursos que tenim al nostre abast i comencem a
prendre mesures d’urgència: busquem professors particulars,
acadèmies, psicòlegs... professionals que ens ajuden i ens guien.
He
conegut famílies que per llevar-se l’etiqueta de fracàs escolar,
arriben a esgotar-se emocionalment. Famílies que quan es presenten
ho fan dient: «ja ho hem intentat tot, i res no funciona». Famílies
què criden als quatre vents que no poden més. Famílies que han
passat per diferents professionals sense entendre que ja tenien allò
que els calia per educar i conviure: l’estima.
I es
que, hi ha fills que sempre treuen zeros als exàmens, i pares que
sempre estan renyint-los, càstigs que s’acumulen, hores de repàs
que es multipliquen, promeses que mai no arriben a complir-se,... i
tot dóna com a resultat zero, perquè res d’això és el que cal.
Per als
xiquets, aprendre, és un fet natural que es pot bloquejar per
diversos motius: quan no es senten estimats, quan es troben sols i no
tenen a ningú en qui poder recolzar-se, quan creuen que no poden i
els cal que els diguen sí pots.
Per
tornar a la normalitat i que tornen a aprendre, hem de poder garantir
el seu benestar emocional, sense càstigs, sense enfadar-nos i sense
sentir-nos frustrats, ja que la nostra rabia, el nostre malestar, ben
segur els farà sentir-se sols i incapaços.
Cuidar
el que per a ells és important: El temps al pati, els amics, els
cromos que ha guanyat o perdut, o si la xica que els agrada està
asseguda al seu costat a classe, i no sols les notes, seria una bona
manera de començar. Tindre un moment per estar amb ells, sense estar
pendents de les coses que falten per fer, disfrutar d’estar junts,
transmetre’ls calma, fer-los sentir importants, fins que augmente
l’autoestima, i tornen a sentir-se capaços. Sols així podran
superar la caiguda en el rendiment escolar, i podran continuar
creixent.
També
pot ser que, en ocasions amb reforç i tècniques d’estudi hi haja
prou, però no sempre ha de ser així. Igual com pot ser que, que en
altres ocasions, sols amb sentir-se acompanyats i escoltats pels seus
pares, hi haja prou. Cada xiquet és un món i és difícil posar
receptes.
Però
una cosa és certa. Poques voltes ens posem a pensar que podem fer
nosaltres? que hem deixat de fer? que aportem a la família? com hem
aconseguim que haja arribat fins on haja arribat?
S’ha
de saber què, quan les notes no són les esperades, el primer a fer,
abans de cap altra cosa, és mirar-nos a nosaltres mateixos i veure
que ens està passant, que hem canviat, si estem més estressats de
l’habitual, si estem capficats en algun projecte que ens absorbeix
molt de temps i ens resta temps d’estar amb els nostres fills,...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada