dimecres, 2 de desembre del 2015

Les esportives que ens agraden


Després de molts anys, avui en dia, encara tinc present un dels primers xavals amb els quals vaig treballar. No diré l'any però en aquella època els mòbils sols podien telefonar, els ordinadors encara no eren portàtils i internet era tota una novetat.
Treballava a un ajuntament com educador de famílies i visitava aquestes als seus domicilis dues voltes per setmana. La família d'aquell jove va entrar a formar part del programa en el qual jo treballava a causa de tot el que ell estava fent. El jove tenia 14 anys i mesurava quasi 1'90 m. D'ell m'havien contat que era absentista escolar, que havia tingut alguns episodis de violència al domicili amb la mare, que era incapaç de seguir les normes que tenia marcades a casa, i algunes altres perles.
Quan vaig fer-me càrrec de la família i per fi el vaig conéixer, no vaig trobar en aquell xic que tanta por havia de fer-me res del que m'havien contat. Vaig conéixer un jove atent, amable, capaç de mantenir una conversa, d'enraonar i de controlar la ira.
Vaig estar acudint a la seua casa cert temps. Alguns dies la mare ens deixava entrar a la casa i altres havíem de quedar-nos al carrer, doncs, no ens obria la porta ni a ell ni a mi.
Un d'aquests dies que ens tocava estar al carrer, anàvem passejant pel poble, i parlant d'allò de sempre: l'escola, la mare, el seu caràcter, ...
Així, caminant caminant, vam anar a parar a una tenda d'esports. Va preguntar-me si podíem entrar a mirar unes esportives que li calien, era el primer any que eren de colors fluorescents verd, groc o taronja, i tots els xavals de la seua edat les duien. Era la gran novetat de la temporada.
- Quines sabates t'agraden?- em va preguntar en entrar a la tenda.
Vaig senyalar-li unes del meu gust, blanques segurament, prou clàssiques segur.
... La conversa continuava al voltant de què podria fer els següents dos anys sense anar a classe ni poder treballar... però vaig veure que em mirava molt fort... i tallant la conversa, em va dir: «has de pensar en les sabates que m'agraden i no en les que t'agradaren a tu»... llavors agafà unes botes de muntanya del meu estil i em va dir: «són aquestes les que t'agradaven, veritat?»... «Home clar!» vaig dir-li... efectivament, eren les que més m'agradaven de la tenda...
«He vist com vesteixes i he triat les que pensava que eren més del teu estil».
Després d'uns segons, vaig tornar a mirar l'aparador ple de sabates. Vaig buscar les que més cridaven l'atenció pel seu color fluorescent, aquelles que mai no em compraria., i vaig dir-li que aquelles creia que eren les més apropiades per a ell... Amb un gran somriure, va demanar el seu número i se les va reservar per anar un altre dia amb la seua mare. Eren les que a ell més li havien agradat d'un principi.
A partir d'aquell moment vaig saber que havia de posar-me en la pell del xaval per tal d'entendre'l, i des de la seua pell ajudar-lo. Aquesta vivència m'ha ajudat moltes voltes en el meu treball i tal volta per açò encara la tinc tan present.
A voltes pense que vaig poder entrar al seu món en el moment en què va comprovar que podia entendre'l, que podia posar-me en la seua pell. No sé si haguera estat igual, si hagués triat una altra sabata i no la que a ell li agradava.
El dia que ens vam acomiadar, ell tornava a anar a l'institut. Aquell dia em va regalar un punt de llibre, ja que havia vist que a mi m'agradava llegir.